111215c

15 december 2011

Voor Beter OV deed wat veldwerk ter gelegenheid van de invoering van de nieuwe dienstregeling bij de NS.

Inmiddels is de reactie van de NS binnen:
 
Materieel
In tegenstelling tot wat Voor Beter OV  beweert is er een fors bakkenoverschot (zowel IC als Sprinter). Het gaat om tientallen bakken.
 
Nieuwe dienstregeling
Iedereen moet wennen aan een nieuwe dienstregeling. En deze is best fors gewijzigd als je kijkt naar de omklap Oude Lijn. Er ontstaan nieuwe reizigersstromen. Iedereen moet z'n draai nog vinden en dat proces is in volle gang. De reiziger kan er van uitgaan dat NS gepland goed rijdt. Dat neemt niet weg dat de NS goed monitort of die planning ook in overeenstemming is met de behoefte. De dienstregeling loopt 52 weken. Na twee dagen de maat nemen is dan ook niet reëel. Goed kunnen beoordelen of alles past kost meer tijd. 
 
Reservevloot
De inzet van Mat’64  heeft niets te maken met tekorten, maar met het rijvaardig houden van de reservevloot. Dus zie je ook DDM1 in een carrousel rijden. Niemand heeft er wat aan als de NS ze nodig hebeft, en de spreekwoordelijke accu blijkt leeg te zijn omdat de vloot aan de kant heeft gestaan. Het is dus juist zeer verantwoord om ze in te zetten. Die blijven deze winter dus rondrijden.
 
Graffiti
Graffiti blijft een probleem, maar er zijn enorme vorderingen gemaakt in de tijd die is benodigd voor verwijderen. Na signaleren is het in de regel binnen vier dagen verwijderd. Als de NS een keuze moet maken tussen een trein rijden met graffiti of helemaal niet, valt de keuze in de meeste gevallen voor het wel rijden voor de klant. Niet fraai misschien, maar de klant komt wel daar waar die moet zijn. Misschien ook wel goed om te weten: de NS brengt de graffiti niet zelf aan toch? De daders zijn personen die blijkbaar graag schade toebrengen aan andermans eigendommen.