120102b

De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland. De Maatschappij Voor Beter OV komt op voor de reiziger. Uitsluitend goed en betaalbaar openbaar vervoer helpt mobilisten de juiste keuze te maken. Dit in het belang van het milieu, de economie en het goed waarborgen van mobiliteit voor iedereen.

Word sympathisant        Steun ons        Volg ons op Twitter

Commentaar Luc van Lier 2 januari 2012

DE TREINREIZIGER KAN HET DAK OP
 
Zo nu en dan vallen op Twitter nogal onbesuisde tweets waar te nemen. Zo twitterde een NS-machinist vandaag: “Hoezo volle treinen? Reizigers moeten eens leren om te verspreiden.” Fijn, dankuwel.

Om je dood te schamen. Uitpuilende treinen tussen Arnhem en Utrecht. Passagiers die tussen Zwolle en Amersfoort drie kwartier in een uitpuilende en veel te korte Intercity moeten staan, ondanks dat de NS laat weten dat er van een tekort aan treinen geen sprake is. Forensen die elkaar in de nek staan te hijgen omdat de NS wegens de vakantiestilte een aantal treinen gedurende twee weken heeft geschrapt. Die reizigers mogen niet klagen, maar moeten leren, zich beter te verspreiden? Verspreiden? Waar moeten ze dan heen? Het dak op?
 
O, die machinist bedoelt dat reizigers zich voor het instappen beter over het perron moeten verspreiden. Is dat het? Helaas, de reiziger die braaf een eindje verderop gaat staan omdat hij meent te weten dat de trein altijd acht of twaalf wagons lang is, loopt een flinke kans dat ‘ie zijn zitplaats op zijn buik kan schrijven. Met een zekere regelmaat komt er dan een trein, die korter is dan normaal, met als gevolg dat die goedwillende reiziger weer een stuk terug kan lopen, in de rij instappers achteraan moet sluiten, en genoegen moet nemen met een beknelling op het balkon.

Of bedoelt die machinist, dat men een paar uurtjes later of vroeger op pad moet gaan? Ik ben benieuwd, wat de gemiddelde Nederlandse werkgever ervan vindt, als zijn secretaresse om 11 uur in plaats van om 9 uur komt aanwaaien. Met de mededeling “ik moest verspreiden van die machinist” komt ze zonder twijfel niet weg. Of juist wel. Dan hoeft ze nooit meer terug te komen.
 
Of moeten we van meneer de machinist aan geografische spreiding doen? Dat je als Amsterdammer een baan in Den Helder in plaats van in Den Haag moet nemen, omdat daar de treinen zo lekker leeg zijn? Of mag de uitpuilforens tussen Almere en Amsterdam Zuid niet klagen omdat het best nog wel rustig is, in de trein van Middelburg naar Goes?
 
En nee, even tien minuutjes staan, in de stoptrein tijdens het spitsuur, daar hoor je terecht weinig passagiers over klagen. Anders wordt het, als ze in zo’n gerenoveerde Intercity een half uur of zo fijn aan hun spataderen staan te werken. Vroeger kon je dan door de trein naar het volgende, en hopelijk wat rustiger treinstel. Maar ja, die handige doorloopkoppen. Die heeft de NS dichtgelast. Want die gingen best wel vaak stuk. Wat doe je dan? De mechanieken eens een grote beurt geven, of desnoods vernieuwen? Dat had je gedroomd. Dat doet de NS niet. De NS maakt andere afwegingen. Nee, de NS last die doorloopkoppen gewoon dicht. Klaar is Kees. Techniek & reizigersservice anno tweeduizendzoveel.
 
Of probeer eens over te stappen in, ik noem maar wat, Leiden. Daar stoppen de treinen regelmatig niet naast elkaar aan weerszijden van het perron. Nee. Daar stoppen ze in de lengterichting achter elkaar aan het zelfde perron. Dan kan je als reiziger een heel eind gaan lopen. Valt het een reiziger dan te verwijten, als ‘ie gewoon door de eerste de beste deur instapt? Nou ja, de vraag stellen, is hem beantwoorden.
 
Wij spelen het spel eerlijk. Onlangs zijn we gedurende een paar ochtendspitsen gaan kijken op het Centraal Station van Amsterdam. We zagen daar soms in treinen dicht opeengepakte bossen reizigers terwijl verderop in de trein nog wel wat ruimte was. Wij zijn toen niet gaan roepen, dat de treinen overvol waren. Een béétje welwillendheid naar de NS kan immers geen kwaad. Desondanks staan wij van harte achter het door onze collega's van ROVER geopende meldpunt over uitpuilende treinen.
 
Maar zo’n machinist die meent, op twitter te moeten roepen dat “de reizigers eens moeten leren te verspreiden”, die trekt natuurlijk gewoon een lange neus naar zijn klanten. De term viel al eerder in mijn betoog: wat deze representant van het NS-personeel betreft kan de passagier dus het dak op.