120119

De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland. De Maatschappij Voor Beter OV komt op voor de reiziger. Uitsluitend goed en betaalbaar openbaar vervoer helpt mobilisten de juiste keuze te maken. Dit in het belang van het milieu, de economie en het goed waarborgen van mobiliteit voor iedereen.


19 januari 2012

DE ZOVEELSTE CHIPKAARTMISSER?
 

15:30 uur

Voor Beter OV ontving een alarmerende mail:
 

Beste Maatschappij voor Beter OV,
 

Bij deze wilde ik graag het volgende kwijt:
 

Ik wilde een nieuw ster-jaarabonnement aanschaffen, zoals ik al jaren doe bij de RET.
Gezien ik ook reis in de bussen van Arriva naar Oud-Beijerland en het feit dat Arriva NOG STEEDS NIET ster-abonnementen op OV-chipkaarten accepteerd (of technisch herkend, gezien het andere apparatuur is dan in RET/Connexxion/Qbuzz voertuigen) heb ik een zichtcoupon nodig, anders schrijft dat Arriva-apparaat gewoon tegoed af terwijl ik binnen het geldigheidsgebied reis.
Echter blijkt dat per 2012 dat er door de RET geen zichtcoupons worden uitgegeven en verwijzen ze mij door naar Arriva om daar een abonnement aan te schaffen.

Bij Arriva kan ik alleen geen abonnement aanschaffen met een centrumzone welk ik zelf wil, alleen zones waar Arriva zelf rijdt, wat betekend dat ik dan een 4-ster in plaatst van 3-ster nodig zou hebben.

Ik gebruik nu een 3-ster jaarabonnement met centrumzone 5316 (Rhoon) en zou door Arriva dan "verplicht" 5314 (Rotterdam Zuid) moeten nemen, gezien ik in Spijkenisse woon en vanaf daar naar Rotterdam centrum wil kunnen (5300).
 

Na verder wat gezoek bij overige vervoerders, kwam ik terecht bij Connexxion en Qbuzz en deze leveren volgens hun website bij ster-jaarbonnementen (dus niet week of maand!) wel zichtcoupons en bij elke centrumzone.
Zie: http://www.connexxion.nl/abonnementen/33 en http://www.qbuzz.nl/regio+groningen+drenthe/vervoerbewijzen/abonnement/cDU130_Abonnement.aspx
 
 

Kortom: het feit om mee te beginnen dat vervoerders de verchipte abonnementen niet accepteren en/of herkennen is sowieso al klantonvriendelijk, maar ook dat de hoofdvervoerder in de regio (in mijn geval de RET) weigert zichtcoupons uit te geven hiervoor natuurlijk ook.
 

Ik hoop dat U er misschien in overleg met de vervoerders / overheden nog wat mee kunt betreft dit punt. Feitelijk worden vaste klanten van het OV door dit soort toestanden erg benadeeld door allerlei bureaucratische onzin.
 

Het verhaal spreekt voor zich. Voor Beter OV heeft aan de Stadsregio Rotterdam, de RET en Arriva om opheldering gevraagd. De reacties van deze opdrachtgever en vervoerders kunt u te zijner tijd integraal op deze website lezen.

17:30 uur

De RET laat in een reactie het volgende weten:
 
Per 1 januari jongstleden is de nationale zichtcoupon afgeschaft. De RET heeft deze coupon overigens niet meer nodig, daar alle abonnementen zijn verchipt. Navraag door de RET bracht aan het licht, dat de centrumzone 5316 niet in het systeem van Arriva zit. De RET kan daar niets aan doen; de oplossing ligt bij Arriva.


 
24 januari 2012

Ook van Arriva kwam een reactie:
 
1.       Situatie verkoop regio sterabonnementen
 
Sinds de introductie van de OV-chipkaart in het reisgebied van Stadsregio Rotterdam zijn reizigers gewend dat het reizen met sterabonnementen bij Arriva ‘op zicht’ gaat, anders dan bij de andere vervoerders in die regio. Na de gewenningsperiode (begin 2010) hebben wij daar verder nauwelijks negatieve reacties op gehad. Sinds 1 januari 2012 de sterabonnementen formeel vervangen zijn door regio sterabonnementen, die door elke vervoerder zelf verkocht worden, is er wel verwarring bij reizigers ontstaan. In deze regio vooral doordat RET geen zichtbewijzen meer levert en de reiziger een nieuw gewoontegedrag moet aanleren: reist u met Arriva die geen abonnementen kan verwerken met OV-chipkaart apparatuur (‘niet verchipt’), koop dan online bij Arriva uw abonnement en laat het productdeel voor regio Rotterdam kosteloos op uw OV-chipkaart plaatsen. Dit is voor een aantal reizigers onverwacht ingesteld en precies het tegenovergestelde van wat zij gewend waren. Zij ervaren hier hinder van en ook wij vinden het vervelend voor onze reizigers dat RET deze serviceverlening heeft gewijzigd, het was onze voorkeur om de tot nu toe verstrekte zichtcoupons te kunnen handhaven.
 
2.       Ontbreken gewenste centrumzone
 
Sinds het openstellen van onze webshop voor het aanschaffen van een regio sterabonnement hebben wij diverse aanvragen gehad voor tot dan toe ontbrekende centrumzones. Deze hebben wij zo snel als mogelijk toegevoegd. Inmiddels hebben wij ook bij onze webshophost verzocht om zone 5316 Rhoon toe te voegen. Dit gebeurt op zo kort mogelijke termijn.
 
3.       Noodoplossing Zichtbewijs bij Arriva
 
Als reizigers acuut in de problemen komen als zij met Arriva willen reizen en zij over een verchipt sterabonnement beschikken dat ook recht geeft op het reizen in het Arriva verzorgingsgebied, dan bieden wij reizigers de mogelijkheid om een ‘tijdelijk’ Zichtbewijs van ons te ontvangen. Als zij contact opnemen met Arriva Klantenservice (0800 - 023 25 45, kosteloos, of via de website) en hun OV-chipkaartnummer en postadres verstrekken, dan sturen wij per kerende post een zichtbewijs toe. Ook deze service hebben wij tot nu toe al een aantal malen verleend.
 
Wij doen er ten slotte alles aan om het reizen met regio sterabonnementen voor onze reizigers mogelijk te maken en te houden, al kan dit in de praktijk soms enige moeite kosten. En uiteraard blijven wij altijd openstaan voor een kritische noot als het gaat om (verbetering van) serviceverlening naar de reiziger.