120131

De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland. De Maatschappij Voor Beter OV komt op voor de reiziger. Uitsluitend goed en betaalbaar openbaar vervoer helpt mobilisten de juiste keuze te maken. Dit in het belang van het milieu, de economie en het goed waarborgen van mobiliteit voor iedereen.



31 januari 2012

EEN ENKEL KAPOT WISSEL GEEFT AL HEEL VEEL HINDER

17:30 uur
 
Inmiddels is er toelichting ontvangen van de NS en van ProRail.
 
De enige treinseries die op dit moment nog (deels) zijn opgeheven, zijn de IC tussen Arnhem en Schiphol (ingekort tot Amsterdam Zuid) en de Sprinter Amsterdam Centraal - Hoofddorp (geheel). De NS heeft daarom geen aanleiding gezien, de Fyra toeslag vrij te maken.
 
Morgenochtend wordt om 11 uur begonnen met de definitieve reparatie van het defecte wissel. Er wordt dan naar gestreefd, die reparatie voor het begin van de middagspits te hebben afgerond. Op dit moment worden plannen voor het reizigersvervoer gedurende die reparatieperiode nader uitgewerkt.

16:30 uur

Door een kapot wissel kunnen er minder treinen rijden tussen de stations Schiphol en Amsterdam Zuid en Amsterdam Lelylaan.
Er is voor gekozen om Intercity’s op te heffen, en de reizigers met de resterende treinen te vervoeren. Het kapotte wissel zal op zijn vroegst morgen in de loop van de ochtend zijn gerepareerd.
 
Waar niet is, verliest de keizer zijn recht. Maar dat neemt niet weg, dat Voor Beter OV vandaag wel vragen heeft gesteld bij de gemaakte keuzes:
 
Zijn alle IC's geschrapt? Hoe precies, tussen welke stations?
Rijden Thalys en Fyra wel? Of zijn die ook ingekort?
Worden de treinen die wel rijden, ook verlengd om de reizigers zo goed mogelijk te kunnen vervoeren?
Indien Thalys en Fyra wel gewoon rijden, zijn die dan op het getroffen traject toeslagvrij?
Welke waren de afwegingen?
 
Tot nu toe zijn de vragen nog niet beantwoord. Op deze website leest u de antwoorden, zodra deze binnen zijn gekomen.