Het is zorgwekkend, hoe medewerkers (van directie tot werkvloer) en andere betrokkenen (politici, ambtenaren) bij het Openbaar Vervoer het presteren, het imago van het OV te verpesten. Soms door raar gedrag, soms door beroerde communicatie daaromheen.
Daarom komt Voor Beter OV met de OV-imagometer, die regelmatig zal worden bijgewerkt. Wij hopen de betrokkenen wakker te schudden, zodat het imago niet onnodig meer wordt beschadigd, huidige klanten niet langer het OV de rug toekeren en potentiele klanten niet langer worden ontmoedigd om voor het OV te kiezen.
Overigens willen wij ook aandacht besteden aan zaken die het imago van het OV juist verbeteren.
Ook u kunt voorbeelden aandragen, zowel slechte als goede. Stuur dan een e-mail naar info@voorbeterov.nl.

14 december 2016

STADSREGIO EN GVB SCHOFFEREN REIZIGER:

STAAN IS GOED GENOEG

Het GVB bracht voortijdig een aantal trams naar de sloop, met toestemming van de Stadsregio Amsterdam en OV-portefeuillehouder Pieter Litjens. Want een opknapbeurt voor die trams vond men zonde van het geld. Ook is nagelaten, op zoek te gaan naar knappe tweedehandsjes die nog een paar jaar dienst zouden kunnen doen, in afwachting van de komst van nieuwe trams.

Nu heeft het GVB onvoldoende trams om de reizigers behoorlijk te kunnen vervoeren.  Hoe heeft het GVB dit opgelost? Gewoon, door een aantal stoelen uit de resterende trams te slopen. Want staand passen er meer haringen in een ton, dan zittend. Vier stoelen per tram. Dat betekent dat het GVB zo’n 8 procent minder zitplaatskans biedt. Ons verzoek om dan in ieder geval nog klapzitjes aan te brengen voor de tijdstippen dat de trams niet écht uitpuilen, is niet gehonoreerd. U ziet: vier stoelen weg, en daarvoor in de plaats een sneue vasthoudstang en een raadselachtige rechtopstaande plank.

Terwijl de staatssecretaris van IenM bij de NS de teugels aantrekt door betere metingen van, en eisen aan de zitplaatskans te verordonneren, is de houding van OV-portefeuillehouder Pieter Litjens er eentje van “laat maar waaien”. Ten koste van de reiziger, dus.


Staan is goed genoeg voor u!


3 december 2016

ZO RICHTEN WE EEN HALTE IN

De afdeling Vuilnisbakken: “Volgens de tekening moet ‘ie hier staan. Ja, graaf hier de sokkel maar in, dan plaatsen we die bak gewoon hier. Afstemming met de afdeling Abri’s? Nee, daar ben ik niet van.”

De afdeling Abri’s “Volgens de tekening moet ‘ie hier staan. Ja, graaf hier de fundering maar in, dan plaatsen we die abri gewoon hier. Afstemming met de afdeling Vuilnisbakken? Nee, daar ben ik niet van.”



Volgens de tekening!

Voor Beter OV feliciteert het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB en de Amsterdamse verkeerswethouder Litjens van harte met het bereikte resultaat. Toch mooi dat de reiziger op het bankje alvast kan wennen aan de veelal beroerde beenruimte en het beperkte uitzicht in de Amsterdamse trams. Proficiat!

 

Wennen aan beenruimte en uitzicht


24 november 2016

VERTRAGING WEGENS VERTRAGING

Bericht voor reizigers op station Sloterdijk richting Amsterdam Centraal, Almere en Lelystad.  Uw trein is vertraagd wegens een vertraging waardoor deze is vertraagd, met als oorzaak een door vertraging opgelopen vertraging, waardoor u wegens deze door vertraging opgelopen vertraging met vertraging op uw bestemming zult arriveren. Of niet. Of misschien.


16 september 2016

IJSJE?


We hebben heel wat warme dagen achter de rug. Een prachtige Indian Summer. Dat leidde tot verhitte reizigers. De NS heeft daar wat op gevonden. IJsjes! Door een heel ardige knul uitgedeeld aan iedereen die er zin in had.
Een leuk gebaar, dat ook leidde tot een heel prettige sfeer onderweg.



3 september 2015

SMERIGE BENELUXTREIN

Vroeger heette zoiets de “Afdeling Buitenland”. Tegenwoordig is het Engels wat de klok slaat. Dus ook de buitenlandpoot van de NS heet tegenwoordig NS International.

Bij zo’n deftige naam mag je ook wel een premium product verwachten. Maar nee hoor. De treinen die door NS International vanuit Amsterdam in Zuidelijke richting worden gerund staan bekend om hun torenhoge uitvalpercentage. Daarnaast is er veel mis met het comfort van deze treinen. Verwarming kapot. Airco kapot. Vloeren en stoelen vies. Toiletten ronduit smering.

En dat, terwijl deze treinen na aankomst in Amsterdam naar een rangeerterrein worden gereden voor een schoonmaakbeurt. Nou ja, in theorie dan.

Wij kregen foto’s van een trein, die zijn gemaakt vlak nadat de trein vanaf het rangeerterrein weer naar Amsterdam Centraal was gereden voor een rit naar Brussel. Nog steeds uitpuilende prullenbakken en een verstopt toilet. Dit soort taferelen toont aan, dat wij onze OV-imagometer nog lang niet kunnen opdoeken.


Vol is vol...


Verstopping niet opgelost


13 augustus 2015

REIZIGERSDIENST NS ROND SAIL ALS ZINKEND SCHIP

De NS zet in verband met SAIL in de regio Amsterdam extra treinen in. Dat lijkt mooier dan het is. Materieel- en personeelsgebrek heeft de NS doen besluiten, om in de regio Nijmegen en tussen Rotterdam en Gouda de Sprinterdienst in de spitsuren te halveren.

Reizigers die niet met SAIL te maken hebben, zien hun woon-werkverkeer of hun reis naar school dus gefrustreerd door het onvermogen van de NS om voldoende treinen beschikbaar te houden om bijzonder reizigersaanbod behoorlijk te kunnen opvangen. En erger nog: vaste klanten (abonnementhouders) worden benadeeld ten voordele van incidentele reizigers, die veelal het volle tarief betalen, en de NS dus een financieel voordeel opleveren.

Voor Beter OV spreekt van een “brevet van onvermogen”. Door incompetentie wordt de reiziger wederom geschoffeerd. Maar goed, het is SAIL, en om even in de nautische wereld te blijven: de service aan de reiziger is bij de NS al langer een zinkend schip.


18 juli 2015

GEDOE ACHTERIN DE GVB-TRAM

Het gebruiksgemak en daarmee het imago, van het OV wordt soms verprutst door reizigersonvriendelijke maatregelen achterin de Combino-trams van het Amsterdamse GVB.

In de Amsterdamse Combino-trams kan het achterste gedeelte worden afgesloten voor passagiers. Het waarom is onduidelijk, maar het schijnt met ontbrekende conducteurs te maken te hebben. Op de meest onverwachte momenten is het achterstuk afgesloten, ook als er gewoon een conducteur op de tram zit. Ook midden op een snikhete zomerdag.



Het gevolg: in de rest van de tram is het proppen geblazen. Volstrekt onnodig. (Om de privacy van de passagiers te waarborgen, is de onderstaande afbeelding onscherp gehouden.)



Overigens gebeuren er achterin de tram wel meer vreemde zaken. Voor kinderwagens en grote bagage is daar een gedeelte beschikbaar, waar geen stoelen zijn. Het is logisch dat reizigers met grote stukken bagage daar gebruik van maken. Zij kunnen daarvoor instappen bij de conducteur. Ook uitstappen bij de conducteur zou logisch zijn, maar dat gaat niet altijd van een leien dakje. Recentelijk zette een conducteur van lijn 3 de tram stil: ze ging niet akkoord met de wens van een reiziger met zijn grote koffer ook bij haar weer uit te stappen De passagier moest zich met zijn bagage een weg door het smalle gangpad wurmen om een deur verder uit te stappen. Want zo zijn de regels.

Voor Beter OV constateert dat het GVB langzaam maar zeker een probleem krijgt met het goed begeleiden, en zo nodig tot de orde roepen, van sommige personeelsleden.

1 juli 2015

RET BRENGT VERKOELING

Het is zeer warm in ons land en dat blijft de komende dagen ook zo. Ook OV-reizigers ervaren dit. De RET heeft daarom het drinkverbod in metro, tram en bus opgeschort. Wel is het zo, dat uitsluitend dranken die bij morsen geen plakkerigheid veroorzaken, zoals water, mogen worden genuttigd. Ook alcoholgebruik blijft niet toegestaan.

Als extra leuke service worden in de metro naar Nesselande waterzakjes uitgedeeld. Reizigers kunnen die, bijvoorbeeld bij het bezoek aan het strand aldaar, vullen met water. Voor Beter OV vindt dat dit soort acties bijdraagt aan een beter imago van het OV. Daarom vermelden we dit graag in onze OV-Imagometer.



25 juni 2015

BUS OP TIJD, REIZIGERS PECH


Gisteren zag Voor Beter OV een droevig staaltje reizigersminachting op de bushaltes van EBS achter het Centraal Station in Amsterdam. Bus 319 naar Landsmeer. Gepland vertrek 17:47 uur. De bus verscheen, iets vertraagd, aan de halte. De reizigers stapten in. Er verscheen, nadat de reizigers waren ingestapt, nóg een bus. Eveneens lijn 319. De chauffeurs van beide bussen maakten een praatje, en de lege bus vertrok. Blijkbaar om de rit van 17:47 te rijden. De passagiers in de gereedstaande bus moesten wachten tot 17:57 uur, tot deze bus eindelijk vertrok.

De bus van 17:47 uur zal volgens de systemen ongetwijfeld hebben gereden. Dus op papier heel gunstig voor het afrekenen van het stiptheidpercentage. Dat de passagiers van deze bus voor Piet Snot nog tien minuten moesten wachten, is een ander ding. Dat is een kwestie die erg slecht uitpakt voor het imago van het OV, veroorzaakt door busbedrijf EBS, dat sowieso binnen Voor Beter OV niet erg populair is. Dit wegens het niet kunnen nakomen van de tijdens de aanbesteding gedane beloften.

Commentaar Rikus Spithorst, 23 juni 2015

GEDRAG HUGES IS KLAP IN HET GEZICHT VAN PERSONEEL EN REIZIGER

Soms lijkt het er gewoon op, dat de hoofdrolspelers in en om het OV alles op alles zetten om het imago van deze maatschappelijk zo belangrijke sector keer op keer te besmeuren.

Zoals het gedoe rond aanbestedingsfraudeur Timo Huges. Op 5 juni wegens liegen aan de kant gezet door de Raad van Commissarissen. Onduidelijk is, of Huges op die droevige vrijdag nu zelf ontslag heeft genomen, of niet.

Punt is, dat de Raad van Commissarissen heeft verzuimd, op 5 juni het een en ander goed vast te leggen. De nu ontstane onduidelijkheid -doordat Huges nu beweert dat hij geen ontslag heeft genomen, maar alleen zijn CEO-taak heeft neergelegd- kan uitsluitend bestaan door deze nalatigheid. Volgens ons is het niet zo ingewikkeld: wanneer Huges zich niet op maandagochtend 8 juni op het NS-hoofdkantoor beschikbaar heeft gemeld, kan hij nu niet met droge ogen beweren dat hij geen ontslag had genomen.

Maar hoe dan ook, naast de toch al zeer matige beeldvorming van het OV (onbetrouwbaar, te vol, groezelig) kleeft door dit soort wangedrag nu ook het beeld aan het OV, dat het wordt bestuurd door op geld beluste, frauderende zakkenvullers. Dat is triest. Het gedrag dat wij de laatste tijd zien, is een klap in het gezicht van OV-personeel dat zich wél inzet voor het OV, en in het gezicht van de trouwe reizigers, die bijna niet meer kunnen uitleggen, waarom ze nog kiezen voor de NS-trein.

Ook ik persoonlijk beschouw het gedrag van betrokkenen als een klap in mijn gezicht. Het wangedrag dat wij nu zien, doet geen recht aan de inspanningen van de Maatschappij Voor Beter OV, waarvan ik het boegbeeld mag zijn.

22 juni 2015

1593 KILOMETER

Hoeveel kilometer kun je in ons land binnen 24 uur afleggen? Dat werd uitgezocht onder auspiciën van onze jubilerende collega’s van treinreiziger.nl. Drontenaar Bob Landman kwam het verst. 1593 kilometer.

Een prachtige manier om het Nederlandse spoor een keer in het zonnetje te zetten: organiseer een kilometerwedstrijd. Meesterlijk. Daarom complimenten aan treinreiziger, en felicitaties aan Hildebrand vasn Kuyeren met het tienjarig bestaan van zijn website.

1 juni 2015

ONNODIG OPHEFFEN COMPLETE TREINSERIE BIJ LOKAAL SPOORWERK

Er is het afgelopen weekend hard gewerkt aan het spoor tussen Schiphol en Amsterdam Zuid/Sloterdijk. Mooie stap vooruit gezet. Niettemin wordt dit overschaduwd door het op beroerde wijze invullen van de gevolgen van de bij dit werk behorende stremming.

Logisch dat ten westen van Schiphol geen treinen konden rijden, en in de wat ruimere omgeving minder treinen. Wat echter onaanvaardbaar is, is dat zelfs tussen Utrecht en Eindhoven minder Intercity’s reden. De opgeheven treinserie begint weliswaar in Schiphol, maar mag niet worden opgeheven tussen twee verder weg gelegen knooppunten. Bovendien werd op Teletekst en op de storings-/werkzaamhedenpagina van de NS-website verzwegen dat deze treinserie tot in Eindhoven was opgeheven.

Al met al komen deze gemakzuchtige opheffing van een complete treinserie en de slechte informatievoorziening aan de reiziger het imago van het spoor bepaald niet ten goede. Aan ProRail vragen wij opheldering; de reactie daarop zullen wij op deze pagina plaatsen.


26 mei 2015

600 METER COMPLIMENTEN

Op Facebook is een “evenement” aangemaakt Het WK-poortje springen. 13 juni op het Centraal Station van Rotterdam. Een ludieke manier om uiting te geven aan de kritiek op het met poortjes afsluiten van het station. Inmiddels hebben zich 27.000 deelnemers aangemeld.

Uiteraard is de NS niet blij met dit evenement. Maar in plaats van Facebook te verzoeken om het evenement te verwijderen of iets dergelijk, reageerde de NS spitsvondig op het evenement. Op de Facebook-pagina postte de NS:

Das nou toevallig, op diezelfde dag hebben we op de 46 afgesloten stations ook het Nederlands Open Boetes Uitschrijven. Gemengd, dubbel, Paralympisch en onder 21. Mogelijk een Olympische discipline vanaf 2028. En hoe toevallig: ook het WK EHBO komt naar Rotterdam. We maken er een mooie dag van wink emoticon

Leuk om te zien, dat de NS op een olijke manier met impliciete kritiek weet om te gaan. Voor Beter OV schrijft zich in voor het onderdeel 600 Meter Complimenten. Bravo.


3 mei 2015

POORTJES HELPEN NIET TEGEN ZWARTRIJDERS EN AGRESSIE

Voor Beter OV is al heel lang van mening dat de suggestie dat de OV-chipkaart helpt tegen zwartrijden en agressie is gebaseerd op drijfzand. De échte overlastgevers en verstokte zwartrijders laten zich niet door het systeem tegenhouden. Roken en benen op de bank in de Eerste Klas en de conducteur in zijn gezicht uitlachen: de chipkaart helpt niet. En een beetje fitte zwartrijder heeft ook weinig moeite met de poortjes. Kwestie van hordenlopen.

RTV-Rijnmond filmde een beschamende vertoning op Rotterdam Centraal. Daar werden vrijdag de poortjes gesloten, maar dat mocht niet baten. Atletische zwartrijders springen gewoon over de poortjes heen (waarom heten ze eigenlijk poortjes, het zijn deurtjes), en de beveiligers staan erbij en treden er niet tegen op. Een reportageploeg van RTV-Rijmond, echter, wordt door een heldhaftige beveiliger wél belaagd… Het streven naar minder agressie op en om de trein is in ieder geval mislukt als het gaat om geweld tegen journalisten, en dat was niet voor het eerst.

Voor Beter OV concludeert, dat de NS via een bewakingsbureau Tokkies inhuurt voor zogenaamde beveiliging. Daarom vroegen wij de NS, de agressieve cameramepper van het station te doen verwijderen, en bij een volgend incident het contract met beveiligingsbedrijf “G4S  Uw partner in beveiligings- en veiligheidsoplossingen” te verbreken.

Klik hier voor een filmpje over zwartrijders en zich misdragend beveiligingspersoneel..


Roken, voetjes op de bank: de OV-chipkaart helpt hier niet tegen...

1 mei 2015

HAAGSE OMLOOPKOFFIE

Het opknappen van stations, zodat ze weer voldoen aan de eisen van deze tijd -zoals qua gebruiksgemak en uitstraling- gaat soms onvermijdelijk gepaard met reizigershinder. Dat geldt ook voor Den Haag Centraal, dat trouwens erg mooi wordt. Een deel van het station is afgesloten omdat daar nu een mooie natuurstelen vloer wordt aangelegd. Dat betekent voor reizigers van of naar enkele sporen een eindje omlopen.

NS en ProRail kwamen met een aardige geste. Als goedmakertje voor deze reizigershinder worden nu bonnen uitgedeeld voor gratis koffie, thee of cappuccino, af te halen bij de Kiosk. Reizigers maken daar blij gebruik van, en bij de Kiosk zijn extra mensen aan het werk om snel de grote aantallen bekers met warm lekkers te kunnen klaarmaken.
 
Leuk. Het gaat reizigers niet om dat gratis kopje koffie als zodanig, het is meer het gebaar erachter, dat wordt gewaardeerd. Op Den Haag Centraal zie je nu veel mensen met een beker van de Kiosk in de hand en een glimlach op hun gezicht. Ook zo’n positief bericht plaatsen we graag in onze OV-Imagometer.


28 april 2015

“OVER LIMBURG KREGEN WE GEEN BOETE, WE DOEN HET PRIMA”

De vandaag ontdekte aanbestedingsfraude staat in schril contrast met de grote broek die de NS eerder introk met betrekking tot de Limburgse concessie. Toen stelde de NS met veel bravoure dat de ACM geen boete had opgelegd (en ging daarmee voorbij aan het feit dat e.e.a. nog niet in de boete-fase was aanbeland). Eind maart kondigde de NS zelfs een rechtszaak aan tegen openbaarmaking van de visie van de ACM dat de NS rond het aanbestedingstraject de Spoorwegwet had overtreden. Want, zo vond de NS, de ACM “had een onzorgvuldige procesgang gevolgd”.

Dit juridische geneuzel staat uiteraard in geen verhouding met de door NS-dochter Qbuzz/Abellio gepleegde aanbestedingsfraude, die vandaag bekend werd. Qbuzz trok via een tussenpersoon een medewerker van concurrent Veolia aan, en beloofde hem een baan in ruil voor het leveren van zeer vertrouwelijke informatie. Voor Beter OV vindt dat best een “onzorgvuldig proces”.

De NS liet zich eind maart weer eens zien als een arrogant bedrijf met een grote mond. “We doen het prima, u moet niet zeuren, we hebben geen boete.” Tsja… Voor Beter OV neemt aan dat  de NS de rechtszaken tegen de ACM afblaast.


23 april 2015

ESTAFETTETREINDIENST NAAR DUITSLAND

Al ongeveer een week dienen treinreizigers tussen de Randstad en de Noordelijke helft van Duitsland veel ongemak voor lief te nemen. Klanten van de “doorgaande” treinverbinding naar Berlijn moeten onderweg twee keer overstappen. In Deventer moeten zij (met hun zware koffers) overstappen van de ene trein in de andere. In Bad Bentheim herhaalt at ritueel zich nog een keer. Weer met al je bagage trein uit, trein in.

De reden van dit gedoe is, dat de Duitse spoorwegen de Nederlandse rails niet vertrouwen. Dus doorgaande rijtuigen tussen Amsterdam en Berlijn zijn vooralsnog uit den boze.

In eerste instantie meldde de NS dat deze maatregel voortkwam uit “herstelwerkzaamheden”. Thans meldt de NS dat dit gedoe in ieder geval nog tot dit weekend zal voortduren; hoe het daarna zit, laat de NS nadrukkelijk in het ongewisse.

Internationaal treinverkeer, in ieder geval richting Duitsland en verder, delft steeds meer het onderspit. Zo werd onlangs de autoslaaptrein opgedoekt (waarna Treinreiswinkel gelukkig ene alternatief organiseerde). Ook het gehannes met de Berlijntrein (waar ook binnenlandse reizigers tussen de Randstad en het Oosten des lands hinder van ondervinden) betekent dat klanten volkomen terecht het spoor de rug toekeren.

NS CORRIGEERT OP ONS VERZOEK PAASVERGISSING

De NS heeft op Tweede Paasdag een aantal reizigers onterecht het volle pond laten betalen in plaats van het kortingtarief waarop zij recht hadden. Voor Beter OV vond de oplossing van NS (reizigers dienden dit zelf te constateren en zelf achter hun geld aan te gaan) onaanvaardbaar. Op verzoek van Voor Beter OV gaat de NS de gedupeerde reizigers nu actief benaderen en krijgen zij het teveel betaalde klaargezet zodat zij dat op hun OV-chipkaart kunnen laden.

Naar aanleiding van de brief die Voor Beter OV stuurde, antwoordde de NS het volgende.

“Nav de technische storing afgelopen maandag waarover wij contact hadden het volgende: wij vinden dit ook erg vervelend voor de betreffende reizigers. Dus zetten we dit recht. En wel zo klantvriendelijk mogelijk.
Wij gaan klanten proactief teruggeven wat teveel betaald is. Het wordt als saldo klaargezet bij de kaartautomaat. Dat is nog niet eerder zo gedaan maar NS en TLS gaan dit toch regelen. Privacywise mag het, op basis van ' uitvoeren overeenkomst'. De reizigers worden persoonlijk geïnformeerd.
Hier wordt sinds gisteren aan gewerkt. De exacte datum laten wij nog weten, vanmiddag zetten we deze informatie ook online.”


Voor Beter OV is tevreden. Na herhaaldelijk aandringen, ook in vergelijkbare gevallen, zet de NS een stap in de goede richting, in navolging van Connexxion, dat eerder een soortgelijk verzoek van Voor Beter OV op dezelfde wijze honoreerde.


21 april 2015

INFRASTORINGEN EN OP HOL GESLAGEN WISSELVERWARMING

Het Nederlandse spoor lijkt veel last te hebben van de zomerse weersomstandigheden. Op allerlei trajecten ontstonden vandaag sein- en overwegstoringen. Deze storingen houden vaak verband met het door de warmte uitzetten van rails en andere onderdelen. Zoals vaker, ondervond het treinverkeer in de driehoek Utrecht - Den Haag - Rotterdam zo’n beetje de hele dag hinder van storingen. Ook viel in de driehoek Utrecht - Baarn - Amersfoort de stroom uit, waardoor de treindienst zeer fors moest worden beperkt.

Maar de ergste imago-misser van vandaag was een brand in een op hol geslagen wisselverwarming op het traject Muiderpoort - Amsterdam Centraal. Waar in de winter wisselverwarmingen soms weigeren, kan bij warm weer zo’n apparaat dus blijkbaar in de brand vliegen. Aan een reiziger zonder ingenieursdiploma valt zulks niet uit te leggen. Maar een knullige indruk maakt dat wel.

5 april 2015

NS: DE REIZIGER ZOEKT HET MAAR UIT, IK PAK DIE AUTO

Maart roert zijn staart. Die oude zegswijze klopte op 31 maart 2015 als een bus. Het hele land werd geteisterd door zeer stormachtig weer. Bomen waaiden om, en vernielden op veel plaatsen ook de spoorweginfrastructuur. Hulde trouwens voor ProRail: aan het begin van de volgende dag waren alle stormschades gerepareerd en kon de treindienst ongestoord van start.

Toch moesten wij ook een lelijke smet vaststellen.

Tussen Beilen en Assen kraakte een omgewaaide boom een bovenleidingportaal. Doormidden. Dat betekende voor de rest van 31 maart geen treinen tussen Beilen en Assen. Treinreizigers, dus ook de doorgaande, moesten in Beilen uit de trein, met de bus naar Assen en daar wachten op een aansluitende pendeltrein richting Groningen. Ongemak en vertraging dus.

Maar niet voor Ineke van Gent, Regiodirecteur Noord-West van de NS. Op weg van haar kantoor in Zwolle naar haar woonplaats Groningen kreeg ook zij te maken met de stremming. Maar voor haar viel de overlast  erg mee. Via Twitter liet zij het volgende weten:

Ineke van Gent ‏@inekevangent ·
View translation
Vanaf Beilen lift naar Groningen gehad met twee medereizigers. Hele aardige meneer, dank u wel! #treinstoring 👍


Dus de NS-klanten kunnen hun reis vervolgen met een bus, en daarna in Assen weer wachten op een volgende trein. Minimaal een half uur langer onderweg.

We hebben op Twitter als volgt gereageerd:

voorbeterov.nl ‏@mijvoorbeterov ·

.@inekevangent Had je, als #NS'er, die lift niet moeten afstaan aan een reiziger? Of waren er geen gegadigden meer?


Nu, vijf dagen later, heeft NS-regiodirecteur Ineke van Gent nog steeds geen antwoord gegeven op deze logische vraag. Jegens een terechte vraag van een reizigersorganisatie vinden we dit nogal minachtend overkomen, maar daar liggen we verder niet wakker van. Wel wijzen we op regel 1 in het communicatievak. Die luidt dat “geen commentaar” roepen, of wegduiken, een impliciete erkenning is dat het niet snor zit. Het kan niet anders, dan dat Ineke van Gent zelf in een auto springt en een andere  reiziger  laat barsten. Is dat zo erg? Ja. Noblesse oublige. Juist een NS’er moet als het er op aankomt, zichzelf wegcijferen in het voordeel van een klant.

Het is klip en klaar. Niet de Reiziger (u kent die nagenoeg vergeten  kreet van een paar jaar geleden misschien nog wel: de reiziger met een hoofdletter R) , maar NS-regiodirecteur Ineke van Gent staat op 1, 2 en 3.



27 maart 2015

VERLOREN VRIJDAG NIEUW DIEPTEPUNT SPOORWEGLOGISTIEK

Voor Beter OV begrijpt best dat een stroomstoring die nagenoeg geheel Noord-Holland en Flevoland treft, leidt tot massale treinuitval tijdens die storing en gedurende enkele uren daarna.

De gebeurtenissen op het Nederlandse spoor vandaag, echter, zijn ontluisterend, schandalig en onaanvaardbaar. De stroomstoring begon om ongeveer 9:30 uur. Rond het middaguur werd namens Liander en Tennet op de televisiejournaals verklaard dat de stroomvoorziening weer zo'n beetje op gang aan het komen was, maar dat bleek bluf.  Pas rond 14:30 ging het met het stroomnet weer de goede kant op in die zin dat de geleverde elektriciteit voldoende stabiel was om treinen te kunnen laten rijden. Met deze desinformatie zetten de energietransporteurs menigeen op het verkeerde been.De hele middag reden er in het getroffen gebied geen treinen. Omstreeks 5 uur werd een poging gedaan om de treindienst op te starten, maar rond 6 uur werd deze blijkbaar weer gestaakt: de NS meldde dat Amsterdam weer nagenoeg onbereikbaar, en Schiphol weer geheel onbereikbaar was. Het is de hele avond niet  meer goedgekomen: er hebben amper treinen gereden en reizigers werd met klem afgeraden, zich naar een station te begeven.

Natuurlijk. Het is een logistiek zeer ingewikkelde puzzel om de treindienst na zo’n grote storing weer op gang te krijgen. Maar zelfs tot het inleggen van pendeltreinen tussen de belangrijkste stations is de Nederlandse spoorsector op het Hoofdrailnet blijkbaar niet meer in staat. Terwijl voor de herstart van de treindienst toch noodscenario's en draaiboeken klaar zouden moeten liggen.

Ronduit beschamend was, dat op het station van Weesp onderstaande trein verscheen. Onvoorstelbaar, dat het dus zelfs niet lukt om de enkele trein die dan wél rijdt, van een behoorlijke capaciteit te laten zijn. De donkere wolken die zich boven de trein samenpakken, zijn zeer symbolisch.

Het imago van het OV heeft vandaag de zoveelste ernstige, zo niet onherstelbare, deuk opgelopen.


26 maart 2015

CONNEXXION-CHAUFFEURS HEBBEN MALING AAN VEILIGHEID

De chauffeurs van Connexxion hebben het imago van het OV de afgelopen dagen een lelijke deuk toegebracht. In Arnhem had een rijdende buschauffeur meer aandacht voor zijn smartphone dan voor het wegverkeer. Hij werd door een reiziger gefilmd, de chauffeur werd ontslagen. Volkomen terecht. Als reizigersorganisatie zijn wij van mening dat zo’n chauffeur niet op de bus thuis hoort. Veilig vervoerd worden is van levensbelang en een chauffeur die met dan principe zo de hand licht, zien wij graag vertrekken.

Maar deze chauffeur is niet de enige, met wie Connexxion-directeur Bart Schmeink een probleem heeft. Arnhemse collega-chauffeurs van de ontslagen man hebben het gisteren nodig gevonden uit misplaatste solidariteit het werk neer te leggen. Deze actie is een klap in het gezicht van de reiziger. Los van de reizigershinder door het niet rijden van bussen, wordt een signaal afgegeven dat de chauffeurs dus op de hand zijn van een collega die ten ene male lak heeft aan zelfs de meest elementaire veiligheidsprincipes.

Connexxion-baas Bart Schmeink rest slechts één ding: stevige disciplinaire maatregelen tegen de stakende chauffeurs. Een wilde actie dient gelijk te staan aan werkweigering, een grond voor ontslag op staande voet.


25 maart 2015

NS-TREIN IS HEKKENSLUITER REIZIGERSOORDEEL

In de jaarlijkse klantenbarometer (een onderzoek onder reizigers naar hun tevredenheid, uitgevoerd door I&O-research en inno-V) is de NS als slechtste uit de bus gekomen met de door de NS gereden regionale verbindingen Rotterdam - Hoek van Holland en Gouda - Alphen a/d Rijn.

Over de reizigerstevredenheid in andere NS-treinen is in de klantenbarometer geen onderzoek gedaan omdat de NS (nog) was vrijgesteld van deelname. Voor Beter OV ziet geen aanleiding om te veronderstellen dat de reizigerstevredenheid in andere (stop)treindiensten van de NS wezenlijk zal afwijken van de resultaten op Rotterdam - Hoek van Holland en Gouda - Alphen a/d Rijn.

Dit leidt tot twee opmerkingen. Er is reden tot bezorgdheid voor de reizigerstevredenheid op stopdiensten die straks door een volle NS-dochter zullen worden uitgevoerd en er kunnen vraagtekens worden gezet bij het besluit om afgezien van enkele trajecten de NS het alleenrecht te verlenen op de exploitatie van stopdiensten op het hoofdrailnet.

Overigens zijn de verschillen in de rapportcijfers tamelijk gering. Toeristische minibedrijfjes daargelaten, eindigde EBS als best gewaardeerde vervoerder met een 7,7 en de NS met een 7,2.

Het hele onderzoek leest u hier.

Of hier als PDF.  


19 maart 2015

BLAUW? NEE HOOR, DIT ZIJN GROENE BANKJES.

Eerder meldden wij in deze OV-imagometer al de onbehoorlijke actie van een treinconducteur, die het fotograferen van als eersteklas meubilair vermomde tweedeklas bankjes verbood. We zijn gisteren zelf in het geniep met een fototoestel op pad gegaan. 

Zie hier: de beruchte ex-groene bankjes. Onveranderd, maar met blauwe bekleding bedekt, gaat dit dus voor als eerste klas. Inclusief beroerde zithouding, te krappe breedte en verwaarloosbare beenruimte. Een voorbeeld van hoe serieus de NS zijn meest betalende reizigers neemt.


16 maart 2015

EERSTEDERDEKLAS

Bij de komst van de dubbeldekstreinen van het type DDAR werd terecht geconstateerd dat de eersteklasafdelingen van een tweedeklasniveau waren, en de tweedeklasafdelingen een derdeklaskwaliteit boden. Een terechte constatering.

Bij Voor Beter OV kwamen klachten binnen over de eerste klas afdelingen in opgelapte treinen van het type DDAR, die onlangs uit de mottenballen zijn gehaald, De oorspronkelijke eersteklasrijtuigen van deze treinen zijn inmiddels gebruikt voor treinen van het type DDZ. Voor een aantal DDAR-treinen werden de beruchte groene bankjes (waarvoor zelfs op Twitter een meldpunt werd opgericht voor reizigers die met deze treinen in Intercity’s werden lastiggevallen) in een rijtuig gecamoufleerd met een blauwe bekleding. De klasse-aanduiding werd eerste klas. Reizigers in deze treinen zitten dus met hun eersteklas vervoerbewijs gewoon op de beruchte groene bankjes, inclusief beroerde zithouding, gebrek aan beenruimte en ondermaatse zitbreedte.

Deze treinen rijden niet alleen korte spitsritten, maar worden zelfs de hele week ingezet op de sprinterdienst Utrecht - Amersfoort - Zwolle, een treindienst waar veel reizigers over lange afstanden en dus langdurig in zitten. Eind vorige week werd zo'n trein zelfs aangetroffen in de Intercitydienst Den Helder - Nijmegen.

In dit dossier heeft de NS zich van zijn slechtste kant laten zien. Ten behoeve van overleg met de directeur van NS-Reizigers wilde een sympathisante  van Voor Beter OV op ons verzoek de gebrekkige eersteklasafdeling fotograferen. Door een conducteur werd zij op luide toon gedwongen om de gemaakte foto's weer te wissen omdat "zonder toestemming eigendommen van de NS niet mogen worden gefotografeerd".

Voor Beter OV beschouwt het gedrag van deze conducteur als schandalig. Dit wangedrag, bovenop het feit dat een treinafdeling met een derdeklaskwaliteit de reiziger wordt verkocht als eersteklas, is een mooie aftrap voor de OV-imagometer, die regelmatig zal worden bijgewerkt.