#KRENTENBOLLENVERBOD
Op 16 september muntte Voor Beter OV een nieuw woord. Krentenbollenverbod.
krentenbollenverbod (het) een aanduiding die verwijst naar het tot de laatste millimeter vasthouden aan voorschriften ten nadele van de klant, door een vervoerbedrijf dat zijn zaakjes zelf verre van op orde heeft
Het woord kwam tot stand nadat het de voorzitter van reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV werd verboden, in een bus van het Amsterdamse GVB een krentenbol te nuttigen. Dat leidde op 16 september 2024 tot een column en een brief aan GVB-directeur Claudia Zuiderwijk.
GVB t.a.v. mevrouw Claudia Zuiderwijk, directievoorzitter
per e-mail en per post
BETREFT: FELICITATIEBRIEF
Amsterdam, 16 september 2024
Geachte mevrouw Zuiderwijk, beste Claudia,
Graag wil ik je van harte feliciteren. Nu het GVB ook een einde heeft weten te maken aan het clandestien eten van een krentenbol in de bus, behoort ook het laatste restje reizigershinder tot het verleden. Na jaren van groot reizigersongemak is het door het GVB verzorgde reizen per tram, bus, metro en veerpont thans eindelijk weer piekfijn in orde.
Gisterochtend had ik een afspraak in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam. Ik reis daarnaartoe via het Centraal station. Veelal haal ik daar bij de AH-to-go een krentenbolletje, om dat dan in bus 48 op weg naar mijn eindbestemming op te peuzelen. Maar dit keer werd ik door de chauffeur streng toegesproken: het is verboden om in de bus een krentenbol te eten. Mijn verweer, dat dat eetverbod bedoeld is voor eten dat stinkt, zoals een broodje haring, of voedsel dat de bus of medepassagiers kan besmeuren, zoals een patatje-met, leidde bij de chauffeur niet tot enigerlei clementie. Regels zijn regels. Dus ik stopte mijn krentenbol weer terug in het zakje, want wie ben ik om een aanwijzing van een gezagsdrager te negeren…
Maar ik ben eigenlijk best wel onder de indruk van deze door het GVB onder jouw leiding bereikte mijlpaal. Immers, wanneer het GVB succesvol optreedt tegen iets kleins als het door een reiziger onderweg eten van een krentenbol, dan kán het niet anders zijn, of de échte problemen zijn ook getackeld. Het kan niet anders zijn, of je gloeit van trots. Gebak voor alle betrokkenen, neem ik aan? Ik was graag zelf met een doos gebak langsgekomen, maar het hoofdkantoor is per OV voorlopig helaas slecht bereikbaar.
Maar echt, de komende dagen loop ik te dansen, te juichen en te springen door de stad. Het is zo enorm fijn om te weten, dat het GVB niet alleen het illegaal eten van onderwegse krentenbollen een halt heeft toegeroepen, maar dat voortaan dus ook de massale uitval van trams en bussen tot het verleden behoort. Niet langer staan reizigers schuimbekkend een half uur of langer voor Piet Snot op de halte te wachten tot er eindelijk eens een tram niet is uitgevallen.
Op metrostations schud ik tevreden passagiers de hand. Nooit meer zullen zij op drukke tijden worden afgescheept met metro’s van slechts de halve lengte, waardoor ze noodgedwongen op het perron moeten achterblijven, of op zijn best als haringen in een ton worden vervoerd. Het feit dat het onderweg nuttigen van krentenbollen met wortel en tak is uitgeroeid, wordt van harte door de reizigers omarmd. Een bedrijf dat zijn zaakjes zo goed op orde heeft, mag op zijn beurt inderdaad ook wel een beetje streng zijn voor zijn in de watten gelegde reizigers.
En thuis, met een krentenbol in de hand -want daar is zulks nog wél toegestaan- zie ik dat de reisinformatie inmiddels picobello in orde is. De website werkt foutloos. En als ik buiten ga kijken, zie ik alle digitale informatieschermen de juiste informatie tonen. Continu. En ook op de voorkant van de trams prijken de lijnnummers en bestemmingen. En dan niet door middel van een sneu achter de voorruit geplakt A4’tje.
Op het terras van de Coffee Company, waar ik dagelijks mijn latte drink, moedig ik mijn terrasgenoten aan, een staande ovatie te brengen bij al die trams die, stipt op tijd en fris gewassen, passeren.
Ik pink een ontroerd traantje weg, want naar aanleiding van mijn vragen over rare omleidingen van diverse tramlijnen stond jouw GVB al dik drie weken met de mond vol tanden. Maar een dezer dagen ontvang ik nog een uitvoerige en inhoudelijk sterke uitleg. Dat kán gewoon niet missen. En ja, daarvoor offer ik het genot van een lekker krentenbolletje in de ochtend onderweg heel graag op. Voor wat, hoort wat, toch?
En de strikte handhaving van het krentenbollenverbod betekent ook dat een andere, ongetwijfeld grotere prioriteit is gefikst. Niet langer rammen stuurloos geworden veerponten met daverend geweld de kades. Niet langer raken passagiers van die ponten lelijk gewond en niet langer hoeven ze bont en blauw hun reis te vervolgen.
En nu het GVB dus aan het met topprioriteit handhaven van het krentenbollenverbod is toegekomen, behoort ook een ander beschamend pijnpunt definitief tot het verleden. Niet langer worden standaard de verkeerde rails voor op te knappen bruggen besteld of gemonteerd. Dat ging zoals je weet recentelijk tot twee keer toe lelijk mis. Eerst bij een brug in de buurt van het Haarlemmerplein, en onlangs nog op de bekendere Berlagebrug. Maar geen zorgen, het GVB is nu ook aan het afwerken van het allerlaatste punt op hun lijstje toegekomen. Het krentenbollenverbod. Dus met de aanstaande werkzaamheden zit het wel snor.
O, en ook de liften en roltrappen op de metrostations gaan, ondanks enige onduidelijkheid of het krentenbollenverbod daar wel of niet van toepassing is, uiterst betrouwbaar en storingsvrij op en neer. Eindelijk is het Amsterdamse OV écht toegankelijk!
Dus ja, ook de Amsterdamse verkeerswethouder en de ambtenaren van de Vervoerregio knappen bijna uit elkaar van trots. Eindelijk. Eindelijk. Het GVB heeft al zijn zaakjes op orde.
Dat ik dít nog mag meemaken. Alles prima voor mekaar. Geen lawine van uitgevallen tram- en busritten meer. Geen te korte metro’s meer. Geen wartaal op de reisinformatieschermen meer. Geen ongelukken met de veerponten meer. Geen kapotte liften en roltrappen meer. Geen blunders met foute tramrails meer. Geen overtredingen van het krentenbollenverbod meer. Echt, niets, maar dan ook niets staat de reiziger een ongestoorde reis met het GVB nog langer in de weg.
Nogmaals van harte proficiat! Afschriften van deze felicitatiebrief zal ik ruim verspreiden. Keep up the good work!
Als altijd hartelijke groet,
Maatschappij Voor Beter OV,
Rikus Spithorst,
voorzitter